2011. szeptember 27., kedd

Mesék - mesélés

Játékok is lesznek, de elöljáróban....
A mese kiemelt fontosságú a gyerekek bármely korcsoportjában. A felnőtteknél is fontos lenne/lehetne, de valahogy mostanában nem "divat". Régen a felnőttek azért meséltek hosszú, téli éjszakákon át, hogy a mesék fennmaradjanak. De azáltal, hogy a már gyerekkorból ismert mesét ugyanaz a gyerek felnőttfejjel engedte át magán újabb és újabb jelentés tartalmakat fedezhetett fel. Ennél sokkal komolyabb elméleti háttere is van a meseterápiának és a mese pszichológiai vonatkozásainak.
A mese gyermekkori fontosságáról például Boldizsár Ildikó ír sokat, ő az egyik legleismertebb szakértője itthon a témának. (http://www.meseterapia.hu)
Alapműnek számít Bruno Bettelheim A mese bűvöltében c. könyve is, bár egy fokkal nehezebb olvasmány.
A mesék több célt szolgálnak:
- feszültségoldó hatásúak
- a fantáziát és a belső képi világot erősítik
- az azonosulás önmagában szorongáscsökkentő hatású
- beszélgetést indít a szülő és gyerek között
Nagyon sok minden kiderül abból, hogy a gyerekünk melyik mesét kéri egymás után sokszor, melyik hősről vagy figuráról akar beszélgetni. Néha észre sem vesszük mennyi információt kapunk gyerekünk belső működéséről ez által.
Természetesen ez csak az írott/olvasott mesére igaz, ahol a gyerek fantáziája, belső képi világa be van indítva (szép magyarul... bocs). Az előregyártott képi világgal más a helyzet.
Tehát a mesék jók. És hogyan tehetnénk még érdekesebbé?
- Ne fejezzük be a mesét! Kérjük meg a gyerekünket, hogy ő fejezzen be egy mesét.
- Nagyobb csoportokban, több testvérnél (3-4 fő esetén már játszható) vegyünk elő egy babzsákot/plüsit. Üljünk le, nagyjából körbe és valaki, akinek a kezében van a plüsi kezdje el a mesét. 3-5 mondat után dobja át valaki másnak (Így születnek az olyan örök gyöngyszemek, mint: És akkor az utcán egyszercsak nagy sikítozás hallatszott. -dobás- Aki kinézett az ablak azt látta, hogy egy ÓRIÁSI, sikoltó gumimaci rohan az utca közepén.... :))
- Ugyanez pörgősebben: egy ember egy mondat elven menjen körbe a szó.
- Lopjuk el a mesét! A mesét úgy lehet ellopni, hogy befogjuk Anya száját miközben ő mesél és így magunkhoz lopjuk a mesélés fonalát. Anya pedig ugyanígy visszalophatja a gyerkőctől.
- Írjunk mesét! Nálunk ebből születtek Mirko és Marci, a két kiskalóz kalandjai.
Hagyjuk a gyereket érvényesülni: mondja meg ő, hogy kik legyenek a szereplők, mi legyen a cselekmény főbb szála és hol játszódjon. Mi úgy csináljuk, hogy fiam megmondja kik legyenek a szereplők: pl. hegedülő krokodil, doboló majom,.... Hol játszódjon: egy szigeten. És innen az én dolgom valamit kiötleni.
De van, hogy ennél sokkal pontosabban körülírja mire gondol.